Γαλλία: Ρώσοι κατάσκοποι ψάχνουν "θύματα" στις μικρές αγγελίες, σύμφωνα με την υπηρεσία αντικατασκοπίας
Η Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Ασφάλειας (DGSI), η γαλλική υπηρεσία αντικατασκοπίας, προειδοποίησε σήμερα ότι Ρώσοι κατάσκοποι δραστηριοποιούνται σε ιστοτόπους μικρών αγγελιών, όπως στον Le Bon Coin, όπου στοχεύουν σπουδαστές πανεπιστημιακών σχολών ή νέους επαγγελματίες οι οποίοι παραδίδουν ιδιαίτερα μαθήματα.
“Η κατασκοπεία, δυστυχώς δεν είναι στον κινηματογράφο!” γράφει στον ιστότοπό της η υπηρεσία αυτή, αντικείμενο της οποίας είναι ο εντοπισμός των ξένων πρακτόρων.
Η DGSI εξηγεί ότι πρόσφατα διαπίστωσε πως πράκτορες της ρωσικής υπηρεσίας κατασκοπείας SVR (πρώην KGB) προσέγγισαν Γάλλους φοιτητές ή νέους επαγγελματίες που πρότειναν να κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα σε ιστοτόπους μικρών αγγελιών, σε συγκεκριμένους τομείς (οικονομικά, επιστήμες, γλώσσες, γεωπολιτική…). Σύμφωνα με μια πληροφορία της εφημερίδας Monde, που επιβεβαιώθηκε από πηγή προσκείμενη στην υπόθεση, καταγράφηκαν περίπου δώδεκα τέτοιες “προσεγγίσεις” από τις γαλλικές υπηρεσίες.
Η εφημερίδα ανέφερε ως παράδειγμα την ιστορία του Ρώσου κατασκόπου Βαλεντίν Βλαντιμίροβιτς Ζαχάροφ, ο οποίος απελάθηκε τον Νοέμβριο του 2020. Ο Ζαχάροφ παρίστανε τον Τσέχο σύμβουλο σε έναν νέο μηχανικό που είχε προσληφθεί από μια μεγάλη εταιρεία, εξειδικευμένη στην τεχνητή νοημοσύνη.
“Πολυμήχανοι, εφευρετικοί και συμπονετικοί, οι κατάσκοποι έχουν σκοπό να στοχεύουν ανθρώπους που τους ενδιαφέρουν για να εκμεταλλευτούν τα τρωτά σημεία τους ή, ακόμη καλύτερα, τις γνώσεις τους ώστε να λάβουν πληροφορίες” εξηγεί η υπηρεσία η οποία έχει υιοθετήσει μια στρατηγική διαφάνειας στην επικοινωνία τέτοιων θεμάτων. Περιγράφει πώς δρουν οι πράκτορες, που προσπαθούν “να αναπτύξουν σχέσεις θεωρητικά ανώδυνες αλλά που, εν καιρώ, θα τους επιτρέψουν να σας εκμεταλλευτούν”.
Η DGSI δίνει μάλιστα έναν κατάλογο των “ενδείξεων” που θα πρέπει να εγείρουν υποψίες στα θύματα.
Ο “μαθητής” συνήθως δηλώνει άλλη υπηκοότητα πέραν της ρωσικής, κάνει ερωτήσεις για θέματα ολοένα και πιο ευαίσθητα, σπανίως τον πετυχαίνουν στο τηλέφωνό του, ζητάει να γίνονται τα μαθήματα σε εστιατόρια ή και μπαρ και ποτέ στο σπίτι του, πληρώνει μετρητοίς ποσά ολοένα και μεγαλύτερα και προγραμματίζει πάντα προφορικά το επόμενο μάθημα.
Η υπηρεσία ζητά από όποιους “δασκάλους” αρχίσουν να αμφιβάλουν για την ταυτότητα του μαθητή τους, “να μην μένουν μόνοι απέναντι σε έναν επαγγελματία της χειραγώγησης” και να επικοινωνήσουν μαζί της.
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εσωτερικών, η DGSI έχει κάνει, από την αρχή του έτους, περισσότερες από 4.000 “επιχειρήσεις ευαισθητοποίησης” σε διευθυντές εταιρειών (75%), σε ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης και ερευνητικά εργαστήρια (14%), σε διοικητικές υπηρεσίες (6%) και διάφορες ενώσεις (5%).
Πηγή: ΑΜΠΕ