Ηλεκτρικές συσκευές: Οι ανατιμήσεις συγκρατούν την αγορά
Του Γιώργου Λαμπίρη
Οι ανατιμήσεις στρατηγικής σημασίας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών είναι αυτές που κρατούν φέτος την αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών κοντά στο τζίρο του 2022. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι μεγάλες κατηγορίες όπως τα κλιματιστικά παρά το γεγονός ότι χάνουν πωλήσεις 11.000 τεμαχίων στο φετινό οκτάμηνο σε σχέση με το περσινό, ο τζίρος τους είναι αυξημένος κατά 10,6%. Και στην περίπτωση των προϊόντων τηλεπικοινωνίας που είναι και η κατηγορία με τη μεγαλύτερη εισφορά σε τζίρο για την συγκεκριμένη αγορά, παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις τεμαχίων μειώθηκαν κατά 6,7%, ο τζίρος τους κινείται ανοδικά κατά 10,4%. Ανάλογη είναι η εικόνα και στις μεγάλες λευκές συσκευές όπου παρά τη μείωση σε πώληση τεμαχίων στο οκτάμηνο του 2022 κατά 1% σε σχέση με πέρυσι, οι πωλήσεις σε αξία αυξήθηκαν από τα 318 εκατομμύρια ευρώ στα 345,4 εκατομμύρια ευρώ, κάτι που αντιστοιχεί σε ποσοστό 8,6%. Η συγκεκριμένη κατηγορία αποτελεί την αμέσως επόμενη σε εισφορά τζίρου στο σύνολο της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στην Ελλάδα. Επομένως οι συγκεκριμένες τρεις κατηγορίες είναι εκείνες που στηρίζουν την αγορά φέτος μέσω των ανατιμήσεων που έχουν μετακυλήσει οι έμποροι στα τελικά σημεία, ενισχύοντας το τζίρο των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων σε μία χρονιά όπου η ζήτηση είναι έντονα μειωμένη σε σχέση με πέρυσι.
Να σημειωθεί ότι το σύνολο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών κινείται πτωτικά στο οκτάμηνο με ποσοστό 8.020.735 τεμάχια συνολικά από 8.890.814 τεμάχια που διατέθηκαν στους καταναλωτές το οκτάμηνο του 2022, με συρρίκνωση κατά 9,8%. Την ίδια στιγμή το γεγονός ότι στο σύνολο των κατηγοριών ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών έχουν επιβληθεί αυξήσεις τιμών φέρνει την αγορά να χάνει τζίρο μόλις κατά 1,1% από τα 1,57 δισεκατομμύρια ευρώ του οκταμήνου 2021 στα 1,55 δισεκατομμύρια ευρώ του οκταμήνου 2022, όπως προκύπτει από στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς GFK.
Λιγότερες κατά 50.000 οι τηλεοράσεις που πουλήθηκαν φέτος στο οκτάμηνο
Tην ίδια στιγμή υστέρηση σε αριθμό τηλεοράσεων κατά 50.000 τεμάχια εμφανίζει φέτος η ελληνική αγορά ηλεκτρικών συσκευών στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου σε σύγκριση με το οκτάμηνο του 2021, ενώ αναμένεται ο αριθμός αυτός να αυξηθεί και κατά το τρέχον και τελευταίο τρίμηνο του 2022. Επί της ουσίας ο κλάδος των τηλεοράσεων εμφάνισε σημαντική καταναλωτική ζήτηση εντός της πανδημίας, όπου αρκετός κόσμος έσπευσε είτε να αντικαταστήσει την παλιά του τηλεόραση με νέα, είτε να προσθέσει μία ακόμα τηλεόραση με περισσότερες ίντσες (55” ή 65”) στο χώρο του σπιτιού του. Πλέον όμως τα δεδομένα για το πιο δημοφιλές μέχρι στιγμής μέσο ενημέρωσης και οικιακής ψυχαγωγίας έχουν αλλάξει για τη φετινή χρονιά. Τα στοιχεία της GFK που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr, δείχνουν ότι το οκτάμηνο του 2021 πουλήθηκαν συνολικά 510.158 τηλεοράσεις, ενώ στο οκτάμηνο του 2022 πουλήθηκαν 464.911 τηλεοράσεις.
Βουτιά στη ζήτηση για τα προϊόντα ΙΤ
Τη μεγαλύτερη υστέρηση πωλήσεων παρουσιάζουν στον τομέα των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών τα προϊόντα ΙΤ, μία κατηγορία που επίσης πούλησε σημαντικό αριθμό τεμαχίων στη διάρκεια της πανδημίας όταν λόγω της καραντίνας πολλοί καταναλωτές αγόρασαν φορητές συσκευές ή λάπτοπ για να μεταφέρουν το γραφείο τους στο σπίτι. Έτσι, στο οκτάμηνο του 2022 η συγκεκριμένη κατηγορία πούλησε 1.235.340 τεμάχια από 1.730.906 που ήταν οι αντίστοιχες πωλήσεις το 2021 με ποσοστό μεταβολής -28,6%. Αμέσως μετά ακολουθούν τα φωτογραφικά είδη, τα οποία εν γένει κινούνται πτωτικά τα τελευταία χρόνια λόγω και της αντικατάστασης των φωτογραφικών μηχανών από τα σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα έξυπνα κινητά τηλέφωνα. Στο οκτάμηνο του 2021 πουλήθηκαν 24.774 τεμάχια και μόλις 17.740 τεμάχια πουλήθηκαν στο οκτάμηνο του 2022 με την μεταβολή να ανέρχεται σε ποσοστό -28,4%.
11.000 κλιματιστικά λιγότερα παρά το “Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή”
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η αποτύπωση σε πωλήσεις τεμαχίων και για τα air conditions, όπου παρά το πρόγραμμα Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή χάθηκαν πωλήσεις 11.000 τεμαχίων στο οκτάμηνο αναφοράς, καθότι από τα 234.631 τεμάχια του 2022 πουλήθηκαν 223.502 τεμάχια φέτος. Θυμίζουμε ότι πέρυσι ήταν μία χρονιά έντονης κινητικότητας για τον κλάδο των air conditions στην Ελλάδα όπου και λόγω του παρατεταμένου καύσωνα ευνοήθηκαν σημαντικά οι πωλήσεις των συγκεκριμένων συσκευών. Φέτος όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά όπου παρά την ενεργοποίηση του προγράμματος Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή, η κατηγορία δεν κατάφερε να κερδίσει, αντιθέτως έχασε έδαφος και εκτιμάται ότι πιθανότατα θα χάσει ακόμα περισσότερο στο προσεχές διάστημα. Στον αντίποδα τα air conditions είναι μία κατηγορία στην οποία έχουν γίνει σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των πωλούμενων προϊόντων, κάτι που αποτυπώνεται έντονα στις πωλήσεις της κατηγορίας σε αξία, οι οποίες ανέρχονται σε +10,6%, αυξημένες από τα 123,5 εκατομμύρια ευρώ του 2021 στα 136,74 εκατομμύρια ευρώ του 2022.
Σε λοιπές κατηγορίες πτωτική είναι η εικόνα για τις μικρές ηλεκτρικές συσκευές κατά 5,5% και επίσης πτωτική για τις μεγάλες λευκές συσκευές (ψυγεία, κουζίνες, πλυντήρια) κατά 1%. Όμως και εδώ ο τζίρος της κατηγορίας είναι αυξημένος, δεδομένου ότι οι ανατιμήσεις και ο πληθωρισμός οδηγούν σε ανάπτυξη τζίρου κατά 1,9% και 8,6% αντίστοιχα στις δύο αυτές κατηγορίες.
Σε ό,τι αφορά τέλος την κατηγορία των προϊόντων τηλεπικοινωνιών ενώ τα τεμάχια που πουλήθηκαν από το ένα οκτάμηνο στο άλλο μειώθηκαν κατά 6,7%, ωστόσο όπως αναφέραμε ήδη ο τζίρος επίσης είναι ανοδικός από τα 455 εκατομμύρια ευρώ του 2021 στα 502 εκατομμύρια ευρώ του 2022.